Het kleuterproject 4 – 7 jaar

Kleuterworkshop
Kleuterworkshop

 

Afgelopen najaar ben ik begonnen met de workshop voor een nieuwe leeftijdsgroep 4-7 jaar.
 Ik ben de uitdaging aangegaan om deze kinderen kennis te laten maken met musicaltheater vanuit hun eigen belevingswereld. Sommigen zijn nog zo jong, open en speels, ik vind het belangrijk dat ze dit behouden.

Dat ze plezier hebben, zich veilig voelen om zich te uiten, dat ze elkaar leren kennen en accepteren zoals ze zijn en dat fouten maken niet erg is, daar leert juist de hele groep van!

Zodra ze de basis van dans, zang en acteren begrijpen door losse oefeningen is het belangrijk dat ze leren samenwerken. Waar de een het toneel op stormt, heeft de ander juist een zetje nodig.

Hoe kan je ervoor zorgen dat iedereen tot zijn recht komt in een groepsopdracht? Dan kom je vanzelf tot het onderdeel samenwerken, elkaar de ruimte leren geven.

Al gauw merk je dan ook dat je concentratie nodig hebt om bijvoorbeeld bij een spelimprovisatie in het verhaal en in je gekozen typetje te blijven.

Dit laatste geldt vooral voor de leeftijdsgroep 6-7 jaar. Toen die het eenmaal door hadden, waren ze niet meer te stoppen!!
 Bij de open les, waarin de ouders mee mochten kijken viel mijn mond werkelijk open van wat er gebeurde.

In de tweede workshop zijn we naast de bekende oefeningen verder gegaan met de drie disciplines spel, zang en dans. En die samenvoegen in een lied!

Met de jongste groep 4-5 jaar werk ik veel met de basis emoties, hoe zien die eruit in je gezicht en wat gebeurt er met je lijf? Spelenderwijs met basis oefeningen en geleide fantasieën, waarin ik de verhalen verteller ben, laat ik deze groep kennis maken met acteren.

In deze leeftijd komt er bij het zingen en dansen nog nauwelijks techniek aan te pas. Ze leren een lied en dans, welke we blijven repeteren, zodat ze het op eigen kracht kunnen.

In het tweede deel van de workshop is gewerkt met liedjes van ‘Ageeth de Haan’. Deze lenen zich er uitstekend voor om voorafgaand aan het lied een verhaal te spelen, dat dan overgaat in het nummer waar we mee bezig zijn.

Vaak, als het nummer afgelopen is en ik het verhaal wil afronden, komen ze helemaal los… ‘Maar juf,
 ik wil nog even in de zee zwemmen! En gaan we ook nog slapen in het hotel hier in Spanje?

Oh kijk, we hebben een gouden badkamer!’ Als dat gebeurt, is mijn doel geslaagd…

Het is een groot avontuur en een feestje om met deze groepen te werken!!

In de 3e workshop ga ik door in de stroom waar ik met deze kinderen momenteel in zit.

Maar nieuwkomers kunnen zich gerust aansluiten, die zullen zich vanzelf optrekken aan het niveau waar de groep in zit.

  • Met de jongste groep ga ik weer aan nieuwe liedjes werken met bijpassend verhaal (zie eerdere lesbeschrijving). Dit keer komen er ook liedjes van de liedjesmolen en/of Disney voorbij. Met acteren zal ik doorgaan met de oefeningen die we al hebben gedaan en weer nieuwe introduceren!
  • Met de oudere groep ga ik werken aan een nieuw nummer waar ik weer nieuwe uitdagingen op zowel zang als dansgebied zal aanbieden.

Met acteren zullen we verdergaan met het maken van kleine scènes in groepjes en toe gaan werken naar een groepsscène waar ik een script voor zal schrijven.

Last but not least zullen ze vlak na de workshop meedoen aan een festival in de school waar ook de hele school aan mee doet, hoe leuk is dat?!

Een spannende, leerzame ervaring.

Ik heb inmiddels veel kinderen van deze leeftijdsgroep begeleid naar een voorstellingsmoment. Met uiterste zorgvuldigheid zal ik ze voorbereiden, het doel is vooral ervan te genieten en een onvergetelijke ervaring op te doen!

Nadere informatie over thema en exacte datum van het voorstellingsmoment volgt nog.

Ik hoop dat jullie er deze workshop weer bij zijn en er net zo veel zin in hebben als ik!

Roswitha